zondag 27 mei 2018

Visgerecht, hartige taart en gebakken aardappeltjes uit de airfryer, houtduif, aardappelpuree en karbonade uit de slowcooker, compote en soep uit de soepmaker, zalig aardbeienijs.

Vóór het bakken in de airfryer.
Eerste Pinksterdag. Voor ons een heel gewone rustige zondag. We aten vis, bruschetta la bandiera Italiana. Een klein stukje schelvis uit de diepvries en 260g kabeljauw bestrooid met peper in een geschikte ovenschaal. Genoeg tomaat in stukjes gesneden om de visstukken te bedekken. Bosje basilicumblaadjes fijngeknipt en 3 tenen knoflook boven olijfolie uitgeknepen. Dit door de met zout bestrooide uitgelekte tomaatjes gemengd en deze verdeeld over de vis. Op 170°, voorverwarmd, 15 minuten in de airfryer. In de magnetron bio baby aardappeltjes gegaard en 250g groene asperges gekookt in ruim water. Deze werden overigens wel gewoon in Nederland geteeld hoor. Een heerlijke maaltijd.

Een compote gemaakt in de soepmaker van 2 appels, 1 peer, 1 banaan, 2 mandarijnen en 1 sinaasappel en appelsap gemaakt door een vriendin van haar eigen fruit.

Op 2e Pinksterdag komt hier al jaren de RoPaRun voorbij. De hele dag feest en muziek om de lopers en fietsers te ondersteunen. Inmiddels is het eigenlijk PaRoRun, want men start niet meer in Rotterdam, maar in Parijs. En bovendien door het grote aantal deelnemers ook van Hamburg naar Rotterdam, dus de HaRoRun :-). Maar er moet natuurlijk wel gewoon gegeten worden.

Al langere tijd lag er een houtduif in de vriezer. De compote leek me daar wel goed bij passen. En de bloemkool van de webwinkel was deze keer erg klein maar wel met heel veel mooi blad wat ik ingerold in nat keukenpapier had bewaard. Ik heb daarom de duif klaargemaakt op de manier van parelhoen in de slowcooker. Duif ontdooit, met peper bestrooid, ingepakt in de bloemkoolbladeren, 4 plakken bakbacon onderin de pot, 50g zoute boter en ¾ glas water er bij. Omdat een duif kleiner is dan een parelhoen, 250g, leek mij 4 à 5 uur op laag wel genoeg. Het werd 5 uur en was heerlijk. Met de compote en een stuk stokbrood afgebakken in de airfryer.

Dinsdag was ik later thuis dan ik dacht en niet veel zin meer in koken dus...., maar weer eens een pizza besteld. Natuurlijk te zout maar ook wel lekker. De volgende dag maakte ik wel die hartige taart voor een vleesloze dag die ik dinsdag van plan was, een combinatie van dit en dit recept. Een rol deeg in de bakvorm. Daarna de quiche gevuld met 2 rode paprika's in reepjes even gebakken. Dan 2 tomaten in plakjes daarop gelegd. Drie eieren gemengd met 180cc room, peper, oregano en paprikapoeder en 60g feta. De rest van het deeg in repen over de vulling gelegd en 30 minuten in de voorverwarmde airfryer op 160° gezet.
Goed gelukt.

Donderdag moest ik wat voorwerk doen voor onze vrijdagse lunch-gasten. Daarom voor onszelf een eenvoudig maal gemaakt. Een biefstuk gebakken in boter, de bio babyaardappeltjes die over waren van maandag in plakjes gesneden, beetje olie en Hollandse kruiden erover en op de grillplaat op 180° 10 minuten gebakken in de airfryer. Wat sla met een restje van het visgerecht van zondag aangemaakt, klaar. Dan vrijdag.


Het aardbeienijs heb ik vast op donderdag gemaakt. Met behulp van mixer en staafmixer en een zelfvriezende ijsmachine niet heel veel werk. Altijd weer blij met al die keukenmachines.

Ook de koude dikke tomatencrème vast vooruit gemaakt. Ondanks de oude magimix-keukenmachine, best wel veel werk. Iets meer tomaat en knoflook, iets minder olie en azijn. Ik ontvel zelden tomaten, maar voor deze crème leek het me wel echt beter. Klaar om de volgende dag van eieren, serranoham en peterselie te voorzien in de glazen. Heerlijk recept.

Omdat we vanaf ongeveer 14.00 uur gingen eten moest de aardappelpuree uit de slowcooker wel erg vroeg worden aangezet. Ongeveer 600g aardappelen, 30g boter en 25cc water. Voor het opdienen aangevuld met komkommer en crème fraîche.

Vóór het bakken
Voor de toad in the hole had ik in de diepvries nog 4 prachtige worsten liggen van Brandt en Levie, Cime di Rape met Provolone (staat niet meer op de site). Eerst de worsten even gebakken, daarna de uien en knoflook. De worsten lagen net niet helemaal onder het beslag, maar ik zag in een ander recept dat dat geen bezwaar was. Bijna een uur in de oven gehad. Het was heerlijk, maar wel aardig wat 'deeg met erwten' over. Nog geen idee wat ik daar nog mee kan.

Vulling salade
Geen andere groenten dus de salade moest wel goed gevuld zijn. In het hapje vooraf zat droge harde worst en paté van eend (terrine de canard). In de tomatencrème zat ei en ham. In de toad zaten erwtjes. Na het hoofdgerecht aten we een stukje kaas. Wat was nou nog een optie voor de salade? Eikenbladsla-melange werd het. Voor de vulling gekozen voor cashewnoten, pompoen-, zonnebloem- en pijnboompitten, augurk, zilveruitjes, gedroogde tomaat, olijven, zure knoflookteentjes, kappertjes, een bosuitje, koriander, peterselie en madeliefjes. Verder vond ik nog een blikje vispastei met champignons. Omdat de maker tijdelijk buiten dienst is verwijs ik naar deze leuke recensie over Fish4Everyone. Ik had het eerder gegeten en het smaakt echt niet naar vis, dus leek me een goede oplossing om de salade te 'vullen'. Met een eenvoudige dressing van olie van de gedroogde tomaatjes, witte wijnazijn en peper.

Een stukje kaas, het ijs overgeslagen, kopje koffie met een chocolaatje. Een fijne, heel gezellige maaltijd, lunch van 14.30 tot 19.30, ha, ha. En heerlijk weer dus alles buiten.

Zaterdag, de laatste dag van deze blogweek, schoondochter aan tafel. Eerst even 2 flinke ribkarbonades aangebakken en met de "oude" tomatensoep/saus van vorige week in de slowcooker gelegd. Toen een soep gemaakt: een rest pindasaus met quinoa, wat blad van de bloemkool uit de slowcooker, de binnensten van de tomaten van de tomatencrème en met heet water omgespoelde schaaltjes en pannetje in de soepmaker. Een mooi, glad, beetje op pindasoep gelijkend lekker soepje. Wat in de magnetron gewarmde puree, sla en erwtjes bij de karbonades en daarna kaas en ijs met aardbeien naar wens. Prachtige dag, hele dag buiten.

En vandaag, zondag, nog wat resten op te ruimen uit de koelkast. Misschien wel een nieuwe soep maken. Maar daarover later dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten