zondag 16 juli 2017

Restjes, diepvries, ribkarbonade uit de airfryer, glutenvrij vegetarisch diner met o.a. oeuf en cocotte, tomatensoep uit de soepmachine en curry uit de slowcooker.

Schaaltjes en pannetjes in de koelkast: beetje couscous, 2 gekookte bietjes buiten de verpakking, beetje bietenpuree, stukje hamlap, pannetje gemengde soep, kommetje pastinaaksoep, schaaltje kabeljauw met kaas, restje sperziebonen, schaaltje saffraanaardappeltjes. Dat is soms wel wat lastig van etentjes maken, er blijft meestal wel iets over van een en ander. En om niet steeds nieuwe soep te maken voor een toch al wel volle vriezer maak ik dan een soort tapas-tafel.

Op zondag heb ik daarom voor ons samen wat restjes bereid. De soepen bij elkaar gedaan en gegeten tijdens het laatste, spannende, stukje van de 9e etappe van de Tour de France.

De gare sperziebonen heb ik gebakken in zure room. Met een extra klontje boter op de broodkruimels in de voorverwarmde airfryer op 180°. Na 8 minuten minuten goed en warm. De kabeljauw in de magnetron en de saffraanaardappelen op het gas opgewarmd.

Op maandag de bietjes in een salade met rucola. In plaats van geitenkaas een paar plakjes Taleggio gebruikt. Daarbij de bietenpuree met een klein klontje boter opgewarmd in de magnetron voor mij. En de couscous met stukjes hamlap (langzaam opgewarmd op het gas) ook met  een flintertje boter en een lepeltje scherpe, een tijd geleden zelf gemaakte, pasta van o.a. ui en rode peper voor partner. Ik kon het recept van de pasta niet terug vinden. Toe een crackertje met kaas, Frans en Italiaans, en voor de ander nog een beetje ijs.

De volgende dag waren we te gast bij vrienden op een barbecue-feestje. Pastasalade, aardappelsalade, stokbrood, sausjes en heerlijk veel vlees, kip, garnalen etc. tussen de buien door.

Daarom op woensdag een pastagerecht met zalm, komkommer en champignons uit de diepvries. En daarbij een salade van komkommer en witlof. In de pasta heb ik nog wat stukjes van de vispastei gedaan en een scheutje chilisaus erover aan tafel. De salade bestond uit 1 stronkje witlof en ½ komkommer. Voor de dressing gekozen voor 1 lepel mayonaise, 1 lepel crème fraîche, 1 kleine lepel mango-azijn, wat verse en ook nog flink wat gedroogde dille. Niet veel kleur, maar wel veel smaak.

De dag daarna ieder een maïskolfje bereid in de magnetron gewikkeld in bakpapier met een klontje boter. Erg lekkere methode. De ribkarbonades heb ik op de grillpan in de airfryer gemaakt. Ingesmeerd met een eerder gemaakte rub en oestersaus. Op 180° iedere kant 4 minuten. Goed sappig.

Er lagen 2 grote portobello's en 2 hamburgers. Dit recept leek me leuk als uitgangspunt. Maar dan zonder avocado en puntpaprika's en met een hamburger. De portobello's ingesmeerd met olie met knoflook en basilicum en samen met de hamburgers op de hete grillpan gelegd. Hele huis vol rook, maar ja... Broodjes afgebakken in de airfryer, besmeerd met mayonaise en curry, bestrooid met droge gebakken uitjes, een klein tomaatje in plakjes gesneden daarop, dan de paddestoel op de ene en de hamburger op de andere helft van  het broodje. Eronder nog een paar grote bladeren bindsla. Heerlijk.

Zaterdag was een bijzondere dag in mijn keuken. Er waren gasten, vegetarisch en één van hen volkomen streng glutenvrij. Ik heb een flinke voorraad Engelstalige kookboeken die ik gratis download via Amazon.com naar mijn Kindle app op zowel mijn laptop, als telefoon, als iPad. Ik gebruik ze regelmatig voor inspiratie, maar zoek er dan vrijwel altijd een Nederlands recept bij.
Deze keer heb ik voor onderdelen van het menu de volledige recepten uit verschillende boeken gevolgd.

Bij de hapjes vooraf had ik naast olijven etc. cauliflower bits gemaakt. Boek: 28 glutenfree appetizers; Pamela Kazmierczak. Bloemkool in roosjes op een bakplaat met folie, 1 theelepel kaneel, 1 eetlepel olie, 75 gram pecannoten in stukjes, ¼ theelepel zout en ¼ theelepel peper door elkaar roeren en over de roosjes druppelen. Ongeveer 25 minuten in de oven bakken op 190°. Dan na afkoelen in een luchtdichte doos bewaren in de koelkast en bij het opdienen bedruppelen met balsamicoazijn. Ik heb ¾ bloemkool gedaan dus de rest ook iets minder. En op vrijdag gemaakt.

Na de hapjes een eenvoudig voorgerechtje oeuf en cocotte. Lekker.

Het soeprecept staat in het bijgeleverde boekje van de soepmachine. In de machine 500g gepelde tomaten, 30g tomatenpuree, 1 teen knoflook, 600ml groentebouillon, 1 eetlepel gedroogde kruiden, tijm, rozemarijn en/of oregano, 1 eetlepel olijfolie, ½ eetlepel wittewijnazijn, peper en zout naar smaak. Bieslook en crème fraîche bij het opdienen. Ik heb verse trostomaten gebruikt en ze niet gepeld en geen tomatenpuree. Wel een extra paar cocktailtomaatjes, die hebben een sterkere smaak. Versgemalen witte peper en geen zout. Mooie kleur, lekker pittig van smaak.

Het hoofdgerecht komt uit de slowcooker.
Curried rice and lentil bake.
Boek: Slowcooker, 100% gluten-free vegan; Karen Groenvang. 
Het recept heb ik aangepast, want het origineel leek me veel te veel voor 4 personen. De verhoudingen kloppen.
Wat er in zat: 230g ongekookte basmatirijst, 115g rauwe aardappel, ½ pot linzen, 115g maïskorrels (uit een blikje), 115g diepvrieserwten, 115g rauwe wortel, 150g witte champignons. Dan nog ⅔ eetlepel knoflook, ⅔ eetlepel verse gember, ¼ theelepeltje verse rode peper, ½ theelepel garam masala (eerder zelf samengesteld), snufje komijnpoeder, ½ theelepel gemalen koriander. 's Avonds apart de natte en droge delen al vast gesneden en afgewogen. 's Morgens op tijd op en alles in de pot en erbij 3 eetlepels kokosolie en 600cc heet water. De slowcooker 11 uur op laag. Voor het opdienen had ik zoals in het recept aangeduid een kom met verse koriander en een kom met abrikozenjam op tafel gezet. We aten er een groene salade bij van Lollo Bionda en komkommer.
Met deze ingrediënten was het natuurlijk niet vies, maar ik vond het te kleverig geworden. Misschien dat het bedoeling was, maar ik zal het niet gauw weer zo doen. De gasten aten het overigens met smaak.

De kazen, Kernhem, Cheddar en Manchego, Nederlands, Engels en Spaans, weer heerlijk gecombineerd met de bijzondere Nederlandse vermouth.

En dan de cupcakes.
Boek: Don't skip dessert, Gluten-free, Grain-free and Sugar-free sweet treats; Sherry Lipp.
Voor 9 - 10 cakejes 325g amandelmeel, 2 eieren, 60g zachte boter, 170g honing, 1 eetlepel pure vanille extract, 1 eetlepel limoensap, ½ theelepel zout, ½ theelepel baking soda. Jam naar smaak.
Doe de cupcakevormpjes in de cupcakepan. Meel, baking soda en zout door elkaar roeren. In andere kom eieren, boter, honing, vanille en limoen mixen (niet met de staafmixer, dat gaat te hard) op mediumsnelheid, ongeveer 2 minuten. Alles bij elkaar doen en de vormpjes vullen voor ⅓. Dan een theelepel jam in het midden en de rest van het beslag daarover tot ongeveer ⅔ van de vormpjes. Bakken op 180°, 30 tot 35 minuten tot de bovenkant bruin is.
Zoet bakken zal wel nooit helemaal mijn stiel worden. Ik vind het gedoe om die papieren vormpjes netjes in de grote vorm te houden als ik er beslag in doe. Alles in de vormpjes in plaats van druppels ernaast zal ook wel nooit gaan lukken. Maar..., niet mooi, wel lekker! En het werden er 12.


Bij het dessert maakte ik ook nog voor ieder een plak ananas op de grillpan. Tevoren in de marinade gezet en vlak voor het opdienen even gegrild. Een goed idee.

En vandaag, soep en "rijstebrij"? We zullen zien.











3 opmerkingen:

  1. Jammer dat je geen volg knop hebt staan op je blog. Ben reuze benieuwd naar je verdere "bolg" schijfsels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elke zondag dan maar even kijken. In je favorieten zetten helpt misschien :-). Eerlijk gezegd zou ik niet weten waar een aparte knop te vinden. Via "Aanmelden bij" berichten kun je naar een feedreader, maar dat is in deze tijd weer niet zo handig, want wordt weinig meer gebruikt geloof ik. Bedankt voor je reactie.

      Verwijderen
    2. Is Follow by email een zinvolle toepassing voor je Martha?

      Verwijderen