zondag 25 oktober 2015

Lamskoteletjes uit de airfryer, pulled pork en puddingcake uit de slowcooker, blij met de soepmachine.

Op zondag een opgebakken rest van de groenekoolstamppot was heerlijk. Wel een lekker glas wijn er bij. Vervolgens aten we voor het eerst pulled pork van hamlap. In de kleine cooker, want met maar 550 g hamlap dus aangepaste hoeveelheden. Ik heb gekozen voor een scheutje citroenazijn en mijn eerder gemaakte tomatensaus. Geen extra water erbij gedaan, want ik vind vrijwel alles uit de slowcooker te nat. Het heeft zo'n 9 uur op laag gestaan. Met een aardappelpuree met verse tuinkruiden, met name veel peterselie, en witte bonen uit een pot. Erg lekker.

Dinsdag een paar lamskoteletjes met dragonsaus. Vooral gekozen omdat er nog heel veel verse dragon in de kruidenbak staat. Geen Parmezaan in huis, paar flinke lepels Ricotta er door gedaan en minder room. De lamskoteletjes een paar minuten aan iedere kant gegrild op de grillplaat in de airfryer op 180°. We aten er roergebakken Oosterse groenten, aangevuld met een restje pulled pork en een heel klein beetje witte bonen met saus, en couscous bij. Die dragonsaus, prachtige kleur en onvoorstelbaar lekker zeg.


Een diepvriezer-opruimactie. Het stoofvlees van 25 juli, de ook in die zelfde week gekookte Zeeuwse Vlegel en een heel veel eerder gemaakte rode rabarber.

Een bananencakeje gebakken in de airfryer. Met 2 bananen, de kleine hoeveelheid dus. Airfryer voorverwarmd op 165°, na 13 minuten even geprikt met satéprikker en toen nog 5 minuten op 150° want de bovenkant was al mooi bruin.

Visite, altijd leuk om dan weer eens wat uitgebreider te koken. Een terrine uit Frankrijk die nog in de kast stond. De heerlijke gladde vissoep die ik eerder had gemaakt, dus uit de diepvriezer, maar met verse Hollandse garnalen en stukjes paling. Dorade van de barbecue wat bij ons het vuur in de keuken is. Er bij tagliatelle van zeewier. Het recept wat ik heb gekozen, Lavinia (even doorklikken door het receptenboekje) of kijk even hier. Voor 3 personen 60 gr zeewier 12 minuten gekookt, halve grote bloemkool flink bestrooid met peper en chilipoeder en een paar scheuten sesamolie en 20 minuten in de oven geroosterd op 200°. Opgediend met 50 gr verkruimelde roquefort en rucola. Paste perfect bij de vissen. Daarna wat rauwmelkse kaas.

En als dessert puddingcake uit de slowcooker. Gekozen voor halve hoeveelheden. Er stond nog een rest ananas-guave dubbeldrank. Omdat dit een behoorlijk zoete drank is en er ook al water in zit, heb ik geen extra water, maar alleen 180 ml sap gedaan en maar 50 gr suiker. Verder geraspte citroenschil in plaats van sinaasappel en walnoten in plaats van pecannoten. Dat was me een heel bijzonder gebeuren. Toen na 4½ de slowcooker open ging schrok ik wel een beetje. Heel nat en ook heel erg donker. Maar, ik moest nog ¾ uur wachten volgens het recept. En ja, toen bleek het ineens toch een bijzonder toetje te zijn. Zacht en stroperig en erg lekker. Nog iets minder suiker had gekund. Naar mijn smaak iets te zoet. Ik had overigens palmsuiker gebruikt.
De volgende morgen heel vroeg met de deur open van de visresten een bouillon getrokken voor later. Met heel veel verse maggiplant en selderij er in. Heerlijke geur.

En de late-vrijdagmorgen-koffievisite vond de puddingcake ook lekker, dat vond ik wel grappig.

We aten wat kommetjes en bakjes leeg die in de koelkast stonden, beetje pruimenmoes, beetje rabarber, opgebakken Zeeuwse Vlegel, een omelet gevuld met een restje van het zeewiergerecht, klein beetje rucola met garnaaltjes. Een crackertje met paté vooraf, stukje kaas toe.


Na het eten even een soepje gemaakt in de soepmachine. De rest van de Vlegel, stukken harde kern van de bloemkool, minitomaatjes en wat kastanjechampignons, moesten nodig op, een flinke kom bouillon van het stoofvlees van woensdag, aangevuld met water en 23 minuten later een zalvend mooi soepje met een heerlijke geur en smaak. Wat een machine, echt heel fijn!

Op de laatste dag van deze blogweek eerst een kom soep en daarna aardappelpuree en witlof met ham en kaas uit de oven. Wel heel veel lekkerder op deze manier dan met alleen een plakje kaas over de ham gerold. En de ham, ja die kwam, op Franse manier gesneden, beetje dikkere grote plakken dus, van onze bio-boer. Heerlijk. Voor ons waren 3 lofjes voor samen wel genoeg.

Afgelopen week had ik 2 publicaties op Hebban. Een interview wat ik even geleden telefonisch hield met Pascale Naessens, mooi vormgegeven door de redactie, en mijn vintage-vrijdag-column over een kookboek wat in mijn kast staat, Curries, een prachtig kookboek met mooie recepten waarvan één beschreven, een heerlijke omelet curry.

En vandaag, zondag? In ieder geval iets met sperziebonen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten