zondag 20 september 2015

Babi ketjap uit de slowcooker, gehaktballen uit de airfryer, boekweitbrood en soepen.

We aten zondag met 5 personen.
Ik had ergens iets gelezen over wortel-olijvensoep. Het recept had ik in mijn Evernote notitieboekje gezet, maar ik weet niet meer waar ik het gevonden had. Het was niet voor de soepmaker bedoeld. Heb het behoorlijk aangepast.
300 gram wortel en 2 tomaten in stukken in de machine gedaan. Vervolgens 100 gr. olijven, verschillende soorten, wat er nog was, en 2 tenen knoflook in stukjes met de naaldjes van 2 takjes rozemarijn even aangezet in de aanhangende olie van de olijven. Dit heerlijk geurende mengseltje na kort afkoelen er bij. Met 750 cc water en wat peper op stand 1. Een bijzonder smaakje. Precies genoeg voor 5 personen met een stukje desembrood er bij.

In de slowcooker Babi Ketjap gemaakt, met maar 500 gr hamlap. Gedroogde rode pepertjes gebruikt en in plaats van limoensap en azijn 2 eetlepels citroenazijn. De ketjap was Asin, daarom geen bouillonblokje er bij gedaan vanwege teveel zout. Na 8 uur op laag heerlijke malse stukjes vlees. En natuurlijk flink wat saus over.


Een beetje Oosterse komkommersalade. De komkommer van tevoren in de dressing laten intrekken, de taugé er op het laatst voorzichtig doorheen gedaan en de sesamzaadjes er niet op gestrooid, want vergeten :-). Lekker knapperig geheel.
Ook nog een zak Oosterse roerbakgroenten uit de diepvries in de wok op hoog vuur gebakken in sesamolie met wat ketjap.

Verder vond ik in een Kindle-boekje "Rice Cooker Recepis" een leuk recept voor bruine rijst.
Vertaald vanuit cups:
Spray de rijstkoker in met wat olie. 190 gr rijst, 720 ml water of bouillon en 1 eetlepel gedroogde uien in de rijstkoker voor 40 minuten (of totdat de koker stopt). Dan 114 gr geroosterde groene pepers uit een pot in stukjes, ongeveer 50 gr geraspte cheddar en 1 gepelde en in stukjes gesneden tomaat er bij en nog 10 minuten koken. Voor het serveren bestrooien met fijngesneden koriander. 
Ik had geen pot groene pepers, maar wel een pot geroosterde paprika. En de cheddar was toevallig ook op, dus een stukje, 30 gr, Emmentaler geraspt. En de rijst was biologische langkorrelige zilvervliesrijst. Omdat de kaas en de geroosterde paprika redelijk zout waren, gekozen voor water en niet voor bouillon. Na 40 minuten was er teveel vocht over. Dat afgegoten, de andere ingrediënten er bij gedaan en nog 10 minuten op koken gezet. Heerlijk zachte, smaakvolle, romige rijst.

Altijd lekker om dan nog wat kaas te eten, boerenbrie en bleu d'Auvergne met zeer zoute boter, wat brood en een crackertje

En als toetje een aangepast receptje.
* 30 gr poedersuiker
* 2 bakjes bramen
* 1 scheutje creme de casis
* 250 ml slagroom 
* 2 grote meringes

Bereidingswijze

Leg de bramen (op 4 na) in een kom en doe de scheut creme de cassis erbij. Voorzichtig pletten. Klop de slagroom lobbig met de poedersuiker en kruimel er een grote merengue doorheen. Schep de bramen door de slagroom. Vul 4 glazen met het mengsel, leg in elk glas nog een mooie hele braam en kruimel dan nog 1/4e merengue per glas overheen.

De bramen niet geplet. Ze kwamen uit de diepvries en ik heb ze bedruppeld met kirsch en cranberry toetjeslikeur. De slagroom wel geklopt met de poedersuiker. Een ander soort droog gebak wat nog in huis was samen met bramen en slagroom geserveerd. Met meringes lijkt het me ook erg lekker. 

De volgende dag een soep uit de diepvries. Pasta-paddenstoelen-tomaat stond er op. Geen idee wat er precies in zat. Een flinke bos verse selderij en platte peterselie gesneden en toegevoegd en een scheut droge witte wijn om het iets te verdunnen. Een lekker pittige soep, nog wat versterkt met oude strooikaas er op. Met een stuk maïsbrood er bij genoeg voor samen. 



Avocadosalade
Paddenstoelenomelet
Dan op dinsdag een salade van avocado, tomaat en paprika met een eenvoudige omelet met paddenstoelen en een vers gebakken boekweitbrood met walnoten. De omelet heb ik gemaakt met wat minder paddenstoelen en een paar uitjes en wat knoflook. Het brood heb ik gebakken in verband met een te schrijven recensie voor Hebban Culinair. Zie daar voor het recept. Een echt heerlijk broodje. 



Boekweitbrood met walnoten 
Naar het afscheid van een oud-collega in de stad, dus laat thuis. Van tevoren gehaktballen klaar gezet voor de airfryer. Het recept komt denk ik van de Philips Chef. 500 g rundergehakt gemengd met 25 g geraspte kaas (Parmezaans deed ik), 10 g boekweitmeel, zout, peper en 1 ei. Daarvan 5 ballen gemaakt. Verder van restjes, kommetje avocadosalade, kommetje komkommersalade, kommetje roerbakgroenten, saus van de babi ketjap aangelengd met water en nog 3 kleine ongekookte aardappeltjes, soep gemaakt in de soepmaker. De soep was wel wat zout, maar met een scheut witte wijn er in en een stukje van het boekweitbrood er bij toch O.K. De gehaktballen gaven wel wat witte rook. Na 10 minuten op 180° en nog 5 op 200° wel heerlijk gaar en krokant. Met een grote rode biologische Raya-aardappel in de schil gepoft in de magnetron en gekookte broccoli, een lekker maal. 

De andere dagen was het een beetje rommelen. Een geroosterd stronkje witlof met kaas en paddenstoelen uit de diepvries samen met het kooknat, de steeltjes en het gekookte restje van de broccoli in de soepmaker gedaan. Laatste stukjes boekweitbrood er bij. Lekker hoor. En een crackertje met wat boerenbrie toe. Ik at alleen.


Patat, kroket, frikandel, mayonaise, curry en dat allemaal samen met nog zo'n 12 anderen aan tafel in de artiestenfoyer. Ik at mee met cast en crew van Het Groot Niet Te Vermijden voorafgaand aan hun Try Out in theater De Stoep van alweer een nieuw programma. Eten wat je anders zelden doet, heerlijk. Wel net ook op die dag het boek Slik je dat gelezen. Heel veel wist ik, maar toch ook weer lang niet alles en zeker niet zo gedetailleerd. Ik gebruik al heel weinig pakjes en zakjes, maar werd wel aangespoord er nog beter op te letten en bijvoorbeeld vaker zelf brood te bakken. Realiseerde me ook dat mijn pleidooi van vorige week met betrekking tot houdbaarheidsdatum iets tegenstrijdigs heeft. Het zou allemaal juist niet zo lang houdbaar gemaakt moeten zijn met de meest bizarre chemische stofjes :-).


En zaterdag, een koud gehaktballetje met een stukje brood en daarna een grote kom dikke yoghurt met veel bramen. Opnieuw alleen, ook prima zo voor een keer. 

En vandaag, een recept maken uit een boek waar ik een recensie over ga schrijven voor Hebban Culinair en het is een boek over brood bakken. Al weer? Ja al weer :-). Verder nog geen idee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten