zondag 12 april 2015

Voedselfotografie, een vak apart. En over crockpot, airfryer en superfoods.


Deze week een blog met veel foto's. Partner heeft me gezegd dat ik meer attent moet zijn op de manier waarop de gerechten worden gefotografeerd. Hij heeft gelijk. Daar zal ik dus voortaan beter mijn best op doen :-).

We aten zondag een Coquelet uit de airfryer. Op 160 graden, ongeveer 25 minuten. Kerntemperatuur 75. Toch ietsje te kort. Wel heel smakelijk. En met een gekookt aardappeltje en wat coq-au-vinsaus uit de diepvries is één zo'n klein haantje hier genoeg voor twee personen. En de botjes en iets te rode stukjes bij de botjes werden een heerlijke bouillon. Met de rest van de coq-au-vinsaus, waar ook nog heel wat kip in zat, een mooi gevulde soep voor de volgende dag (zonder soepmachine).

Voor 2e Paasdag Paleo gehaktballen in de crockpot. Ik heb het met de helft van de ingrediënten gemaakt voor vier personen. Met biologisch rundergehakt, één blik blokjes tomaat en een paar flinke scheuten passata di pomodoro in plaats van tomatenpuree. Er was geen bleekselderij dus wat extra wortel er in. Gegeten met rode quinoa en een salade van Romainesla met olie uit een potje van gedroogde tomaatjes.


Voor toe een taartje gebakken in de airfryer in een springvorm van 18cm. Ook hier weer de helft van de hoeveelheden aangehouden. Met gewone room en moes van kroosjes, kleine pruimpjes. De kroosjesmoes stond al heel lang in de diepvries. Dit bleek geen enkel probleem te zijn, het smaakte heerlijk. Alleen, het duurde erg lang voor de room en het ei goed waren gestold. En ook heb ik de temperatuur iets verhoogd van 170 naar 180 graden voor zo'n extra 10 minuten. Daardoor werd de bovenkant wel wat erg donker. Maar het donkere bleek vooral heerlijk gekarameliseerde appel. Kiezen voor bakpapier is wel verstandig vanwege het lekken van de natte gedeelten in dit taartje. Na het afkoelen was het vooral stroperig en niet te nat.


Een andere maaltijd bestond uit een puree van pompoen, wortel en bataat, een rundvleessaucijs van de biologische boer en een komkommersalade met atjar en kleine zilveruitjes. We vonden de combinatie van de zoetige puree met het zure van de komkommersalade lekker.


En dan over power foods of superfood. Zoals ik vorige week al opmerkte ga ik een recensie schrijven over een kookboekje met betrekking tot powerfoods. Op onderstaande foto zie je wat ik aan voor mij bijzondere ingrediënten heb besteld bij de superfood-webwinkel. De honing was alleen maar om net aan het bedrag te komen dat de bestelling gratis werd geleverd :-).


Omdat de recensie pas later wordt gepubliceerd zet ik hier nog niet de recepten neer. Wel kan ik meedelen dat ik Hummus en Chutney heb gemaakt. In mijn keuken nieuw in de hummus waren Kombu en Tahin en in de chutney Agavesiroop (waar ik dan weer dit onderliggende artikel bij vond, lees vooral ook de commentaren) en Acerolapoeder.
Beide maaksels smaakten prima. We zijn er niet acuut gezonder door geworden, maar dat was ook niet te verwachten. We aten ze met een restje koude quinoa, wat gesneden spitskool en een warm broodje met zonnepitten. En dat was op die ene echte lentedag een goede keuze.


De rode quinoa is in huis in verband met het maken van een diner voor een vriendin met een echte glutonintolerantie, een mens met coeliakie dus. Voor ons is het niet nodig. Maar we gebruiken het natuurlijk wel op. En gekookt en daarna gewokt als rijst met een paar gesneden sjalotjes, roerbakgroente en sesampasta, chilipoeder en een scheutje sojasaus is het een prima bijgerecht bij de kiploempia van de poelier die nog in de vriezer lag te wachten en heerlijk krokant gebakken is in de airfryer.

En vandaag eten we opnieuw uit de vriezer. Wie wat bewaart heeft wat nietwaar. Misschien ietsje minder van smaak dan toen het werd gemaakt, maar nog steeds O.K. denk ik en proefde ik koud. Een Provencaals stoofpotje nu in de gewone zwarte juspan opgewarmd. Ben benieuwd.







1 opmerking:

  1. Tip: Hier een aardige howto-video over voedsel-fotografie: http://youtu.be/bcn8pOtxMto

    BeantwoordenVerwijderen