zondag 26 april 2015

Menu met bronvermelding gerechten, gratineren in de airfryer en gezond roerbakken.

Bij mijn vriendin Liesbeth kregen we zondag een geweldig diner van 5 gangen, met bij elk gerecht de bron vermeld. Wat een leuk idee. De Ottolenghi is "Plenty".



Normaal thuis eten we geen echte lunch, maar wel een hapje zo rond 16.00 uur. Een avocado, een crackertje met hummus, een kopje bouillon of soep of gewoon een boterham. En nu de keukendeur weer vaak de hele dag open stond is dat vaak even buiten op de bank in het zonnetje.

In de koelkast lagen nog twee bollen mozzarella waarvan één wel echt op moest. Ik heb voor maandag een recept gezocht waarin mozzarella en broccoli voorkwamen. Dit pastagerecht kwam er uit. Alle hoeveelheden gehalveerd behalve de mozzarella en in plaats van kookroom gewone room gebruikt. De cherrytomaatjes waren op, maar met twee grote tomaten smaakte het ook prima. Deze heb ik wel gebakken als hele tomaten, maar uiteindelijk in stukje door de groenten gedaan in plaats van apart op het gerecht geserveerd.

In de vriezer stond een bak met koolraap/bataatpuree. Deze is in een ovenschaaltje met flink wat kaas er op in de airfryer gewarmd en gegratineerd. Lekker met een met de kaasschaaf gesneden oerkomkommertje van de biowebwinkel en een schaaltje tomaat met een heerlijk scherpe geitenkaas bij een flinke biefstuk. Ik weet het, biefstuk kan ook in de airfryer, maar ik blijf die toch liever kort bakken in een beetje echte boter :-).



Al weer lang geleden kocht ik een doosje gekookte kastanjes, vacuüm verpakt. Ze waren nog lang houdbaar, maar ik wilde er graag iets mee doen. Ik geloof dat ik gezocht heb op de combinatie bacon en kastanjes en vond dit recept, gebakken groenten met bacon en kastanjes.
Er lag nog een halve struik bleekselderij, een restje spitskool en wat stukjes komkommer. Mij leek dat het daar ook wel mee zou gaan. Met wel de vier voorgeschreven plakken bakbacon en verder een beetje aangepaste hoeveelheden volgens recept klaar gemaakt. Bleekselderij is wat harder dan spruitjes, dus heb ik de baktijd van de groenten wat verlengd. We aten er met een uitje opgebakken couscous bij. Kastanjes vullen wel flink, dat wist ik eigenlijk niet.



Witlof eet ik graag als salade en dan het liefst met een zacht ei of wat verse eiersalade die de kaasboer soms maakt. Maar het bakje eiersalade van AH gemaakt van scharreleieren komt ook wel in huis zo nu en dan. Zowel van de pasta als van de gebakken groenten was nog wat over en daar is zo'n flinke salade dan een goede keuze bij. Toe nog een crackertje met de rest van de scherpe geitenkaas, een gemakkelijke dag in de keuken.

Ook maar weer eens een keer aardappels. Omdat de witlof en de paddestoelen op moesten heb ik dit gerecht gemaakt maar dan met runderroerbakreepjes. Met iets minder en niet nieuwe, dus geschilde,  aardappels en twee struikjes witlof was het nog steeds ruim genoeg voor twee personen. Voor wat extra smaak heb ik zonnebloemolie met zongedroogde tomaat en salie van Fair Trade gebruikt. En de roerbakreepjes zijn tegelijkertijd in een andere pan gebakken in een restje heerlijk bruine jus van de biefstuk afgeblust met rode port. Witlof kan op veel manieren worden gegeten, heel kort roerbakken is daar één van en geeft een lekker knapperig resultaat.

We zijn de week begonnen met eten bij een vriendin en gaan hem vandaag, zondag, eindigen met eten bij jarige dochter en schoonzoon. En dan was er ook nog een leuke aanbieding van een restaurant in de buurt die we niet voorbij konden laten gaan en waar we op vrijdag van hebben genoten.

Mijn laatste blog op Hebban Culinair gaat trouwens over Koken in de magnetron. Was leuk om daar ook weer eens over na te denken. En de recensie over Power Foods is inmiddels ook geplaatst.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten