zondag 1 maart 2015

Groenten uit de crockpot, vlees uit de airfryer, Mexicaanse bonensoep uit de soupmaker.

De laatste week alleen in huis. Vanaf volgende week weer wat intensiever bezig zijn met koken.
Deze weken heb ik een beetje vleesloos gegeten. Nooit persé helemaal, maar vrijwel zonder een stuk vlees, kip of vis. Wel met combinaties met spekjes, ham, het weinige vlees wat in een kroket zit, paté en dergelijke. Gestuurd door wat er zoal in huis is aan vooral groenten. Dat betekende zondag een crockpotmaaltijd volledig bestaand uit groenten.
1 bataat, 1 pompoen, 1 rode en 1 groene paprika, 4 sjalotjes, 2 bosuitjes, alles in stukjes en gemengd met specerijen van Sergio (geen idee wat daar in zit), water naar inzicht, 7 uur op laag gebrouwen. 
Echt een heerlijke maaltijd met een stukje desembrood.


Op maandag visite. Deze keer weer eens de hele geroosterde bloemkool gemaakt in de grote oven. En ja, een echt stuk vlees uit de diepvries gehaald. Een varkenshaas klaargemaakt in de airfryer. Omdat ik dat apparaat niet dagelijks voor alles gebruik, blijft het steeds nog een beetje zoeken naar tijd en temperatuur. Het is wel aardig om te zien hoe verschillend de adviezen zijn in de speciale Facebookgroep en op het internet. Van 15 minuten op 200 en dan nog 10 minuten op 160 graden, tot 15 minuten totaal of zelfs nog minder. Na een keuze te hebben gemaakt voor kort op 200 en nog iets langer op 160 was het toch niet perfect. De dikke stukken prima, de buitenste randjes iets te droog. Inmiddels de aardappeltjes in de magnetron en wat crockpotgroenten in een pannetje op het gas. Het geheel opgediend met een salade van gemengde sla met gedroogde tomaatjes uit de olie en wat van de pit af gesneden grote groene olijven.

Opgebakken aardappeltjes, in boter opgebakken stukjes bloemkool, sla, een crackertje met vegetarische paté, een tomatensoepje met zure room, een bord vol macaroni uit de diepvries. Zo komen de dagen wel om :-). En alle restjes van maaltijden invriezen of er soep van maken, betekent dat je het ook weer eens een keer moet opeten nietwaar.

Een romige eierragout wat eerst mijn bedoeling was, werd een romig roerei, met een salade en brood. Roer eieren, 2 per persoon, los met een beetje room, kookroom of crème fraîche (op 10 eieren 125 ml) en naar smaak wat peper en zout. Niet te lang roeren anders wordt het roerei taai! Verhit een beetje boter en schenk daarin het eimengsel op matig vuur. Losjes omscheppen met een houten spatel tot het bijna gestold is. Van het vuur af het ei nog 2 minuten afgedekt laten rusten. Peterselie erover strooien. Serveren op toast. Maar dat hoeft natuurlijk niet.


Ik kwam op dit idee omdat ik voor het 2-wekelijkse blog op de site Hebban Culinair een stukje schreef over een kookboek en ik dit receptje tegenkwam. Je vind mijn blogpost daar door even naar beneden te scrollen, onder het kopje Uitgelichte blogposts.

Ik heb al jaren een account bij Amazon US en een gratis Kindle app op de iPad. Elke dag komt er via de site Free ebooks daily een nieuwsbrief in mijn mail met de gratis (digitale) boeken van dat moment. En vrijwel altijd zijn daar ook leuke kookboeken bij. Ik haal ze binnen en zet ze in de bibliotheek van de Kindle app. Kindle draait ook op mijn MacBook en ik kan dus ook daar de boeken inkijken. Betaalde boeken doe ik niet want er is zoveel aantrekkelijks, maar een heel enkele keer...
Eerder kocht ik het boek The Soup-Maker Cookbook. En daaruit komt de volgende soep gemaakt in in die heerlijke machine.

Spicy mexican bean soup. Mexicaanse bonensoep dus.
1 ui, 2 teentjes knoflook, 1 wortel, 1 zoete aardappel (bataat), 1 rode peper (pas op! verwijder vooral de zaadjes), 300 ml bouillon, 1 theelepel chilipoeder, 1 theelepel komijn, 1 theelepel oregano (niet vers dus), 400 gram tomaten. Alles in kleine stukjes gesneden. Als de soep geblend is 400 gram kidneybonen toevoegen en nog een keer handmatig even blenden.  In het recept staat de ui en knoflook van tevoren even souteren in een beetje olie, ik heb dat gedaan omdat de smaak daar echt door versterkt wordt. Het hoeft niet persé denk ik. En het potje bonen was 350 gram, ach ja. Afhankelijk van de soort soepmaker goed in de gaten houden of de hoeveelheid vocht zich goed verhoudt tot de vaste delen. Omdat ik de soep niet gelijk ging eten was het geen bezwaar dat hij niet echt heet meer was na het toevoegen en handmatig blenden van de kidneybonen (de 5e stand op de grote Philips soupmaker). Misschien volgende keer ze maar gewoon mee laten gaan vanaf de start.

En vandaag. Nog geen idee. Misschien een recept vragen aan Chef Watson. Ingrediënten invoeren, aangeven wat je er eventueel echt niet in wil gebruiken en zie daar. Een aantal mogelijkheden waar je soms dan wel weer ingrediënten voor nodig hebt die misschien niet in huis zijn. En in mijn dorp kan op zondag niets worden gekocht :-). We zullen zien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten